Hyltegren, G. (2014). Att sätta betyg i årskurs 6. I Bengtsson (red.), J. & C. Berndtsson (red.), I. (2014). Lärande ur ett livsvärldsperspektiv. Gleerups.
Hyltegren, G. (2014). Vaghet och vanmakt – 20 år med kunskapskrav i den svenska skolan. (Doktorsavhandling, Gothenburg Studies in Educational Sciences, 360) Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
Hyltegren, G. & Lindqvist, S. (2010). Att utveckla elevers tänkande – en teoretisk praktika. Stockholm: Liber AB.
Hyltegren, G. (2005). Konstruktionen av den goda skolan. Pedagogiska Magasinet, nr 04/2005.
Hyltegren, G. (2004). NMI Frölunda Lärare – En undersökning med öppna svar på fyra deluppgifter avseende kvalitetsfaktorerna: ERSÄTTNING, FÖRTROENDE, BELASTNING/ARBETSTAKT och KOMPETENSUTVECKLING.
Hyltegren, G. (2004). Frölundagymnasiets redovisning av projektet Utvecklingsdialogen. Rapport till Myndigheten för skolutveckling Göteborgsenheten, Skolutvecklingsenheten Göteborgs Stadshus, Utbildningsförvaltningen.
Hyltegren, G. (2000). Per Måhls ”kriteriebeskrivningar” och verklighetens elever. Didaktisk Tidskrift, vol 10 nr 1, s.44-49.
Hyltegren, G. (1999). Kriterier och kunskapsmål. Didaktisk Tidskrift, vol 9 nr 3, s.141-175.
Hyltegren, G. (1999). På kurs mot uppnåeliga mål? Skolbarn, nr 3, s. 37-41.
Hyltegren, G. & Kroksmark, T. (1999). Läraren och läroplanen – kraven i 0-9-skolan. I T. Kroksmark (Red.), Didaktikens carpe diem (s.174-217). Lund: Studentlitteratur.
Hyltegren, G. & Kroksmark, T. (1998). The Teacher and The Curriculum or the 1994 Curriculum of the Compulsory School System in Sweden in the Post-modern turn. Småskrifter från Institutionen för metodik, Göteborgs Universitet, Nr. 19.
Hyltegren, G. (1997, januari, 28). Vilken skola skall eleverna välja? Göteborgs-Posten, s.4.
Hyltegren, G. (1996). På kurs mot avlägsna mål – en rapport om ett försök i kärnämnet samhällskunskap. I E. Österbrand (Red.), Målinriktad kreativitet. Harmoniseringsprojektet, läsåret 1995/96, Göteborgsmodellen (s. 162-173). Göteborgs Utbildningsförvaltning.
Hyltegren, G. & Lindqvist, S. (1995). Att utveckla elevers tänkande – en teoretisk praktika. Stockholm: Almqvist & Wiksell.